Renungan Mezbah Keluarga #16L31

Bacaan: Yohanes 1:1-14

Keempat, Allah MENYERTAI

Ketika Allah mengingat, Allah memilih dan Allah mempercayakan karya besarnya kepada manusia, maka Allah akan menyertai. Malaikat utusan Allah berkata : "Roh Kudus akan turun atasmu dan kuasa Allah Yang Mahatinggi akan menaungi engkau.." Roh Kudus itulah yang akan membuat kita mengenal dan menerima Yesus sebagai Anak Allah dan yang akan memberi kuasa kita menjadi anak anak Allah (Yoh 1:12), oleh Roh itu kita memanggil Allah dengan sebutan ya Abba ya Bapa (Rm 8:15, Gal 4:6). Wow....inilah kisah sejarah yang luar biasa yang layak diberitakan kepada semua insan.

Kelima, Allah MEMULIAKAN
Malaikat di Surga bersorak menyanyi: "Kemuliaan bagi Allah di tempat yang maha tinggi dan damai sejahtera di bumi diantara manusia yang berkenan kepadaNya." (Luk 2:14)...dan kini kita (manusia) dapat melihat kemuliaan Allah, melalui Natal, melalui kehadiran Anak Tunggal Bapa, yg penuh kasih karunia dan kebenaran (Yoh 1:14). Kini tiba saatnya bagi kita untuk bersiap dimuliakan oleh Allah Bapa. Sebab melalui Natal (kelahiran Yesus Kristus), kita sekarang boleh kesempatan emas untuk mendapat kemuliaan Bapa. FT berkata: "semua orang yang dipilih-Nya dari semula, mereka juga ditentukan-Nya dari semula untuk menjadi serupa dengan gambaran Anak-Nya, supaya Ia, Anak-Nya itu, menjadi yang sulung di antara banyak saudara. Dan mereka yang ditentukan-Nya dari semula, mereka itu juga dipanggil-Nya. Dan mereka yang dipanggil-Nya, mereka itu juga dibenarkan-Nya. Dan mereka yang dibenarkan-Nya, mereka itu juga dimuliakan-Nya" (Roma 8:29-30).

Nah....itulah kisah Natal yang sesungguhnya...kisah sejarah Allah yang membentuk ulang sejarah manusia...

yang diperlukan dari kita hanyalah jawaban: "AMIN", jadilah padaku menurut perkataanMu itu..agar sejarahNya menjadi sejarah kita.

TAD-Ani

No comments:

Post a Comment